انجام فرآیندهای مربوط به خدمات زمین و صدور مجوزهای حوزه اراضی و املاک نظیر واگذاری و تغییر کاربری اراضی یا صدور پروانه ساخت و ساز، به شیوه سنتی و کاغذی و توسط خود متقاضی و تبادل میان دستگاههای اجرایی، فرآیندی زمانبر و طاقت فرسا بوده است.
سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، جهت سهولت انجام این فرآیندها و با هدف کاهش سردرگمی متقاضیان گرامی و کاهش هزینه و زمان ارائه این خدمات، امکان ثبت و پیگیری درخواست متقاضیان خدمات زمین را فراهم میکند.
ثبت نام در سامانه
به منظور استفاده از سامانه درگاه متقاضیان خدمات زمین، ابتدا میبایست وارد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به آدرس https://iraneland.ir شد.
با انتخاب گزینه "ثبت نام"، فرم عضویت در سامانه نمایان خواهد شد و متقاضی میبایست مطابق با راهنمای مندرج، آن را تکمیل نماید.
- نکته:
- تکمیل فیلدهایی که با رنگ قرمز مشخص شده است اجباری میباشد.
- مالکیت شماره تلفن همراه ثبت شده صرفا میبایست متعلق به شخص متقاضی باشد.
پس از تکمیل فرم و انتخاب دکمه "ثبت نام"، رمز عبور موقت به شماره همراه ثبت شده متقاضی ارسال خواهد شد.
ورود به سامانه
در صورتی که متقاضی قبلا در سامانه ثبت نام نموده باشد می تواند از طریق یکی از دو گزینه"ورود" یا "سامانه درگاه متقاضیان" در صفحه اصلی سامانه(شکل 1)، به کارتابل خود دسترسی یابد.
در صورت انتخاب گزینه "انصراف"، به صفحه اصلی سامانه بازگشت داده خواهد شد.
فراموشی رمز عبور
در صورتی که متقاضی، رمز عبور خود را فراموش نموده باشد با کلیک بر روی گزینه "فراموشی رمز عبور" در فرم ورود به سامانه و تکمیل فرم مربوطه، کلمه عبور موقت به شماره همراه کاربر پیامک خواهد شد.
تذکر: پس از ورود به کارتابل با استفاده از کلمه عبور موقت، تغییر کلمه عبور توسط متقاضی اجباری خواهد بود.
مسدودی حساب کاربری
در صورتی که متقاضی بیش از 5 بار نام کاربری و یا رمز عبور خود را اشتباه وارد نماید، حساب کاربری متقاضی به مدت یک ساعت مسدود خواهد شد. جهت دسترسی به کارتابل پیش از اتمام زمان مقرر می بایست با پشتیبانی سامانه تماس حاصل شود. اطلاعات تماس در صفحه اصلی سامانه درج شده است
تغییر شماره موبایل
امکان بازگشت به سامانه اصلی پنجره واحد مدیریت زمین با انتخاب کلید "بازگشت به پرتال" فراهم میباشد.
پشتیبانی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین
امکانات پشتیبانی سامانه به منظور پاسخگوئی و کمکرسانی در رفع مشکلات احتمالی در اختیار کاربران قرار گرفته است، کاربران بر حسب نیاز و با تکمیل فرم مشخصات پس از انتخاب کلید "شروع" میتوانند در هر مرحله، از طریق پرسش و پاسخ برخط با کارشناسان پشتیبانی در ارتباط باشند.
ثبت نام در سامانه
به منظور استفاده از سامانه درگاه متقاضیان خدمات زمین، ابتدا میبایست وارد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به آدرس https://iraneland.ir شد.
یکی از مزیتهای این روش دسترسی راحت و سریعتر به کارتابل میباشد.
پس از انتخاب گزینه "ورود با سامانه دولت من" فرمهای ذیل قابل مشاهده و دسترسی میباشد.
پس از تکمیل فیلدهای مورد نظر، کد فعالسازی پنج رقمی به شماره همراه متقاضی ارسال میشود.
با درج کد فعالسازی در سامانه و با ثبت اطلاعات، پس از احراز هویت از طریق سامانهhttps://my.gov.ir مراحل ثبت نام به اتمام میرسد.
نکته : کد تایید، مختص کاربر میباشد و به منظور امنیت بیشتر نباید در اختیار سایر افراد قرار گیرد.
ورود به سامانه
در صورتی که متقاضی قبلا در سامانه ثبت نام نموده باشد می¬تواند از طریق یکی از روشهای موجود "ورود"،"ورود با سامانه دولت من" و "سایت my.gov.ir" اقدام نماید. در ادامه به شرح هر یک میپردازیم.
انتخاب کلید "ورود"
جهت ورود به سامانه کد ملی، کلمه عبور و کد امنیتی توسط کاربر تکمیل و سپس دکمه "ورود" انتخاب میشود در در این صورت امکان دسترسی به کارتابل فراهم میباشد.
نکته : در اختیار داشتن کلمه عبور با این روش الزامی میباشد.
انتخاب کلید "ورود با سامانه دولت من"
نحوه ورود از طریق کلید "ورود با سامانه دولت من" پس از دریافت کد فعالسازی و درج در سامانه فراهم میباشد. (از ذکر جزئیات بیشتر در این بخش صرف نظر شده است.)
نکته : احراز هویت فقط یکبار پس از تکمیل اطلاعات (در مرحله ثبت نام) صورت میگیرد و به همین جهت در هر بار ورود به سامانه صرفا با در اختیار داشتن کد فعالسازی قابلیت ورود به سامانه فراهم میباشد.
سایت دولت من
همچنین متقاضی میتواند با مراجعه به سایت دولت من و انتخاب زیر منوی "ورود به سامانههای ملی و استانی" و با انتخاب "سازمان فناوری اطلاعات" بر روی گزینه "سامانه پنجره واحد مدیریت زمین" کلیک نماید.
نکته : در صورتی که متقاضی با سامانه دولت من ثبت نام نموده باشد جهت ورود میتواند از همان کلید "ورود با سامانه من" اقدام نماید، در غیر اینصورت اگر تصمیم ورود به کارتابل از طریق دکمه "ورود" را داشته باشد میتواند با انتخاب گزینه "فراموشی رمز عبور" درخواست دریافت رمز موقت نموده و وارد کارتابل خود شود.
نکته : به دلیل توقف زیاد (بیش از 15 دقیقه) در مدت زمان استفاده از سامانه، مجددا فرم ورود نمایش داده خواهد شد و متقاضی میبایست به جهت ادامه روند فعالیت خود در سامانه، فرم مربوطه را تکمیل نماید.
فراموشی رمز عبور
در صورتی که متقاضی، رمز عبور خود را فراموش نموده باشد با کلیک بر روی گزینه "فراموشی رمز عبور" در فرم ورود به سامانه و تکمیل فرم مربوطه، کلمه عبور موقت به شماره همراه کاربر پیامک خواهد شد.
تذکر: پس از ورود به کارتابل با استفاده از کلمه عبور موقت، تغییر کلمه عبور توسط متقاضی اجباری خواهد بود.
مسدودی حساب کاربری
در صورتی که متقاضی بیش از 5 بار نام کاربری و یا رمز عبور خود را اشتباه وارد نماید، حساب کاربری متقاضی به مدت یک ساعت مسدود خواهد شد. جهت دسترسی به کارتابل پیش از اتمام زمان مقرر می بایست با پشتیبانی سامانه تماس حاصل شود. اطلاعات تماس در صفحه اصلی سامانه درج شده است
تغییر شماره موبایل
در صورتی که متقاضی به هر دلیلی قصد تغییر شماره موبایل ثبت شده خود در این سامانه را داشته باشد، کافیست تا در فرم ورود به سامانه گزینه "تغییر شماره موبایل" را انتخاب نموده و شماره موبایل جدید که مالکیت آن متعلق به خود شخص متقاضی باشد را ثبت نماید.
پشتیبانی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین
امکانات پشتیبانی سامانه به منظور پاسخگوئی و کمکرسانی در رفع مشکلات احتمالی در اختیار کاربران قرار گرفته است، کاربران بر حسب نیاز و با تکمیل فرم مشخصات پس از انتخاب کلید "شروع" میتوانند در هر مرحله، از طریق پرسش و پاسخ برخط با کارشناسان پشتیبانی در ارتباط باشند.
تغییر رمز عبور
در صورتی که متقاضی برای اولین بار وارد حساب کاربری خود شود، فرم تغییر رمز عبور نمایان خواهد شد و متقاضی می بایست مطابق راهنمای مندرج، رمز عبور جدید خود را انتخاب نماید.
لازم به ذکر است که دسترسی به فرم تغییر رمز عبور در سه حالت امکان پذیر خواهد بود:
- جهت تکمیل اطلاعات کاربری و پس از اولین ورود به سامانه
- در صورت فراموشی رمز عبور و دریافت رمز عبور موقت، پس از ورود به سامانه
- انتخاب آیکون تغییر رمز عبور در کارتابل
ثبت اطلاعات هویتی
پس از ثبت نام اولیه و ورود به سامانه، متقاضی ملزم به تکمیل اطلاعات هویتی خواهد بود. در صورتی که اطلاعات هویتی به درستی تکمیل و تایید شده باشد، به گام بعد(ثبت اطلاعات سکونت) هدایت خواهد شد.
ثبت اطلاعات سکونت
جهت ثبت اطلاعات سکونت کافیست تا متقاضی کد پستی محل سکونت خود را در فیلد مربوطه درج و بر روی دکمه "ثبت" کلیک نماید. لازم به ذکر است که مابقی فیلدها توسط سیستم استعلام و تکمیل خواهند شد. در صورت صحت اطلاعات سکونت با کلیک بر روی گزینه "تایید نهایی" کارتابل کاربر نمایش داده خواهد شد.
کارتابل کاربر
پس از ورود به کارتابل، صفحه ای مشابه شکل زیر نمایش داده خواهد شد.
در صفحه اصلی کارتابل، ابزارهایی قرار گرفته است که در جدول ذیل به شرح هر یک می پردازیم.
پروفایل
در این بخش کاربر می تواند اطلاعات هویتی و سکونت خود را مشاهده و در صورت نیاز با کلیک بر روی کلید "ویرایش پروفایل" اقدام به ویرایش آنها نماید.
تذکرات:
- اطلاعات هویتی استعلام شده به هنگام ثبت نام متقاضی، در این بخش قابل ویرایش نخواهند بود و صرفا جنبه نمایشی دارند.
- در صورت تمایل، متقاضی میتواند فایل عکس پرسنلی خود را مطابق با قوانین درج شده در این بخش بارگذاری نماید.
- در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات سکونت، میبایست پس از درج کد پستی بر روی دکمه "ثبت" کلیک نموده تا مابقی فیلدها استعلام و به صورت خودکار تکمیل شوند.
- پس از انجام تغییرات مورد نظر میبایست بر روی دکمه "ذخیره" کلیک شود.
اطلاعات آماری درخواست ها
در این بخش از کارتابل، امکان مشاهده آمار تعداد درخواست در هر یک از وضعیت ها وجود دارد.
در این بخش از صفحه اصلی کارتابل دو گزینه "ثبت درخواست" و "لیست درخواست ها" در اختیار متقاضی قرار گرفته است.
ثبت درخواست
درخواست هایی که می تواند توسط متقاضی ثبت گردد در دو حوزه ذیل قرار دارد:
خدمات دارای طرح
- تغییر کاربری سازمان امور اراضی: در صورتی که متقاضی بخواهد به دلایلی نظیر ایجاد منافع بهتر نسبت به استفاده از ملک خارج از نوع مجاز آن اقدام نماید، می¬بایست درخواست خود را در سامانه ثبت نماید.
- واگذاری سازمان امور اراضی: در صورتی که متقاضی، جواز تاسیس یک فعالیت صنعتی یا موافقت اصولی یک فعالیت گردشگری، حمل و نقل یا صنایع دستی یا موافقت اصولی یک فعالیت کشاورزی را دریافت نموده و تمایل به انجام فعالیت در زمین¬های دولتی را داشته باشد، می¬بایست درخواست خود را در سامانه ثبت نماید.
خدمات بدون طرح
- پاسخ به استعلامات تعیین نوعیت اراضی (کمیسیون ماده 12 راه و شهرسازی)
- پاسخ به استعلام تعیین حدود وضعیت - محدوده طرح هادی روستاها
- پاسخ به استعلامات ملی و مستثنیات (صدور گواهی مستثنیات توسط ادارات منابع طبیعی)
- احداث بنای مسکونی، تجاری یا اداری (پروانه روستایی)
استعلامات، مجوزها و خدماتی که توسط سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ارائه می شود در پنج حوزه ذیل قرار دارد:
- تغییر کاربری سازمان امور اراضی : در صورتی که متقاضی بخواهد به دلایلی نظیر ایجاد منافع بهتر نسبت به استفاده از ملک خارج از نوع مجاز آن اقدام نماید، می بایست درخواست خود را در سامانه ثبت نماید.
- جواز تاسیس شهرک یا ناحیه صنعتی غیردولتی
- جواز توسعه شهرک یا ناحیه صنعتی غیردولتی
- خدمات بدون طرح استعلامات تعیین نوعیت اراضی (کمیسیون ماده 12 راه و شهرسازی)
- خدمات بدون طرح تعیین حدود وضعیت - محدوده طرح هادی روستاها
جهت ثبت درخواست جدید، پذیرفتن و متعهد بودن به شرایط مندرج در این بخش الزامی میباشد.
در این بخش از صفحه اصلی کارتابل دو گزینه "ثبت درخواست" و "لیست درخواست ها" در اختیار متقاضی قرار گرفته است.
ثبت درخواست
درخواست هایی که می تواند توسط متقاضی ثبت گردد در دو حوزه ذیل قرار دارد:
- تغییر کاربری: در صورتی که متقاضی بخواهد به دلایلی نظیر ایجاد منافع بهتر نسبت به استفاده از ملک خارج از نوع مجاز آن اقدام نماید، میبایست درخواست خود را در سامانه ثبت نماید.
- واگذاری: در صورتی که متقاضی، جواز تاسیس یک فعالیت صنعتی یا موافقت اصولی یک فعالیت گردشگری، حمل و نقل یا صنایع دستی یا موافقت اصولی یک فعالیت کشاورزی را دریافت نموده و تمایل به انجام فعالیت در زمینهای دولتی را داشته باشد، میبایست درخواست خود را در سامانه ثبت نماید.
جهت ثبت درخواست جدید، پذیرفتن و متعهد بودن به شرایط مندرج در این بخش الزامی میباشد.
ثبت درخواست جدید در حالت کلی دارای شش مرحله اصلی و یک مرحله فرعی(که بنا به به شرایط خاص نمایش داده خواهد شد)به شرح ذیل میباشد. این مراحل پس از پذیرفتن شرایط نمایش داده خواهند شد:
- تعیین نوع درخواست
- مشخصات پروانه تاسیس یا موافقت اصولی(در صورتی این گام نمایش داده خواهد شد که در گام اول متقاضی اعلام نموده باشد جواز تاسیس یا موافقت اصولی دارد.)
- تعیین نوع مالکیت
- تکمیل اطلاعات مالکیت
- تعیین موقعیت زمین
- بارگذاری مستندات
- تایید نهایی و دریافت کد رهگیری
نکات کلی در رابطه با هر یک از گامهای ثبت درخواست:
- تکمیل موارد قرمز رنگ اجباری میباشد و در صورت عدم تکمیل آنها امکان گذر به گام بعد وجود نخواهد داشت.
- در کنار برخی از فیلدها دکمهی سبز رنگ "ثبت" جهت استعلام و صحت سنجی مقدار ورودی متقاضی قرار گرفته است و میبایست پس از تکمیل فیلد بر روی آن کلیک شود. در صورت عدم انجام این امر، امکان تایید فرم و گذر از گام جاری وجود نخواهد داشت.
- در هر گام یک دکمه راهنما قرار گرفته است که با کلیک بر روی آن، راهنمای تکمیل فرم نمایش داده خواهد شد.
- زبان صفحه کلید میبایست فارسی باشد.
تذکر: برای برخی از انواع درخواستها نیاز است ابتدا متقاضی اقدام به اخذ موافقت اصولی یا جواز تاسیس از مراجع ذیربط نموده و سپس اقدام به ثبت درخواست خود در سامانه نماید.
راهنمای مراجع صدور موافقت اصولی یا جواز تاسیس در بخش راهنمای سامانه قرار گرفته است.
در ادامه به شرح جزئیات هر یک از گامها میپردازیم:
تعیین نوع درخواست
در این گام، متقاضی میبایست نوع درخواست خود را تعیین نماید. لازم به ذکر است که در صورت فعال نمودن چک باکس هر یک از موارد(پروانه تاسیس یا موافقت اصولیهای قبلی دارم/ مجوز امکان تامین آب دارم/ مجوز رعایت شرایط زیست محیطی و بررسی اثرات زیست محیطی اجرای طرح دارم) فیلدهای مربوطه نمایش داده خواهد شد.
نکته: در صورت عدم فعال نمودن چک باکس مربوط به "پروانه تاسیس یا موافقت اصولیهای قبلی دارم " و مشخص نمودن دستگاه صادر کننده موافقت اصولی امکان گذر به گام بعد وجود نخواهد داشت.
در این گام، متقاضی میبایست نوع درخواست خود را تعیین نماید. لازم به ذکر است که در صورت فعال نمودن چک باکس هر یک از موارد(پروانه تاسیس یا موافقت اصولیهای قبلی دارم/ مجوز امکان تامین آب دارم/ مجوز رعایت شرایط زیست محیطی و بررسی اثرات زیست محیطی اجرای طرح دارم) فیلدهای مربوطه نمایش داده خواهد شد.
نکته: در صورت عدم فعال نمودن چک باکس مربوط به "پروانه تاسیس یا موافقت اصولیهای قبلی دارم " و مشخص نمودن دستگاه صادر کننده موافقت اصولی امکان گذر به گام بعد وجود نخواهد داشت.
مشخصات پروانه تاسیس یا موافقت اصولی
در صورتی که متقاضی در گام قبل(تعیین نوع درخواست) تعیین نماید که پروانه تاسیس یا موافقت اصولی دارد، این گام نمایش داده خواهد شد. لازم به ذکر است که بر مبنای دستگاه صادر کننده موافقت اصولی که متقاضی در گام قبل انتخاب نموده است، فیلدهای این بخش متفاوت خواهد بود.
---------------------------------------------------
تعیین نوع مالکیت
تکمیل اطلاعات مالکیت
در این گام می بایست اطلاعات مالکیت تکمیل گردد. لازم به ذکر است که فرم نمایش داده شده در این گام متناسب با نوع مالکیتی که توسط متقاضی در گام قبل انتخاب شده است متفاوت خواهد بود.
تعیین موقعیت زمین
در این گام می بایست مختصات مکانی زمین و موقعیت طرح تعیین گردد.
روش های مختلفی جهت ورود مختصات مکانی در نظر گرفته شده است که عبارتند از:
- بارگذاری فایل مختصات مکانی
با انتخاب این گزینه، امکان بارگذاری فایل مختصات مکانی فراهم میشود. لازم به ذکر است که فایل مورد نظر میبایست به یکی از فرمتهای kml، kmz، shape و یا dwg باشد.
- ثبت مختصات مکانی به صورت (X ,Y)
در این مورد باید دو فیلد "نوع" و "ورودی" متناسب با نیاز تنظیم و مختصات نقاط ثبت شوند.
- نوع:
جهت ثبت مختصات مکانی با استفاده از ورود مستقیم نقاط میبایست در ابتدا نوع مختصات نقاط انتخاب گردد.
- Decimal Degree: طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی Lat-Lng
- UTM: مختصات جغرافیایی بر اساس x-y-zone
- :DMS مختصات جغرافیایی بر اساس درجه، دقیقه و ثانیه
- ورودی:
- Table: ثبت نقاط به صورت تک به تک
- Text: ثبت نقاط به صورت یکباره
بارگذاری مستندات
در این گام می بایست فایل تصویر اسکن اسناد و مدارک مطابق با قوانین مندرج، بارگذاری شود.
تایید نهایی و دریافت کد رهگیری
در گام آخر می بایست پس از بررسی صحت اطلاعات ثبت شده بر روی کلید "تایید نهایی" کلیک شود، در غیر این صورت می بایست به مرحله مورد نظر بازگشته و اطلاعات را ویرایش نمود.
با کلیک بر روی گزینه "تایید نهایی"، مراحل ثبت درخواست پایان یافته و کد رهگیری درخواست به همراه گام های پیش رو جهت بررسی و پاسخ به درخواست متقاضی، به صورت نموداری نمایش داده می شود.
در این بخش از صفحه اصلی کارتابل دو گزینه "ثبت درخواست" و "لیست درخواست ها" در اختیار متقاضی قرار گرفته است.
ثبت درخواست
درخواست هایی که می تواند توسط متقاضی ثبت گردد در دو حوزه ذیل قرار دارد:
خدمات بدون طرح
- پاسخ به استعلامات تعیین نوعیت اراضی (کمیسیون ماده 12 راه و شهرسازی)
- پاسخ به استعلام تعیین حدود وضعیت - محدوده طرح هادی روستاها
- پاسخ به استعلامات ملی و مستثنیات (صدور گواهی مستثنیات توسط ادارات منابع طبیعی)
- احداث بنای مسکونی، تجاری یا اداری (پروانه روستایی)
جهت ثبت درخواست جدید، پذیرفتن و متعهد بودن به شرایط مندرج در این بخش الزامی می باشد.
ثبت درخواست جدید در حالت کلی دارای پنج مرحله اصلی و یک مرحله فرعی(که بنا به به شرایط خاص نمایش داده خواهد شد)به شرح ذیل می باشد. این مراحل پس از پذیرفتن شرایط نمایش داده خواهند شد :
- اطلاعات متقاضیان
- تکمیل اطلاعات مالکیت
- تعیین موقعیت زمین
- بارگذاری مستندات
- تایید نهایی و دریافت کدرهگیری
نکات کلی در رابطه با هر یک از گامهای ثبت درخواست:
- تکمیل موارد قرمز رنگ اجباری میباشد و در صورت عدم تکمیل آنها امکان گذر به گام بعد وجود نخواهد داشت.
- در کنار برخی از فیلدها دکمهی سبز رنگ "ثبت" جهت استعلام و صحت سنجی مقدار ورودی متقاضی قرار گرفته است و میبایست پس از تکمیل فیلد بر روی آن کلیک شود. در صورت عدم انجام این امر، امکان تایید فرم و گذر از گام جاری وجود نخواهد داشت.
- در هر گام یک دکمه راهنما قرار گرفته است که با کلیک بر روی آن، راهنمای تکمیل فرم نمایش داده خواهد شد.
- زبان صفحه کلید میبایست فارسی باشد.
تذکر: برای برخی از انواع درخواست ها نیاز است ابتدا شخص متقاضی، وارث یا وکیل متقاضی اقدام به اخذ مدارک از مراجع ذیربط نموده و سپس اقدام به ثبت درخواست خود در سامانه نماید.
تذکر: تکمیل فیلدها جهت ادامه روند ثبت درخواست، متناسب با "عنوان خدمت" تعیین شده، متفاوت خواهد بود.
در ادامه به شرح جزئیات هر یک از گامها میپردازیم:
تعیین نوع درخواست
پاسخ به استعلامات تعیین نوعیت اراضی (کمیسیون ماده 12 راه و شهرسازی
در صورتی که خدمت بدون طرح با عنوان "پاسخ به استعلامات تعیین نوعیت اراضی (کمیسیون ماده 12 راه و شهرسازی)" انتخاب شود، فرمی مشابه شکل زیر نمایش داده میشود.
متقاضی با تکمیل فیلدها با کلیک بر روی گزینه "تایید و ادامه" وارد گامهای بعد خواهد شد. در فرم ذیل "اطلاعات متقاضیان" نمایش داده میشود.
پاسخ به استعلام تعیین حدود وضعیت - محدوده طرح هادی روستاها
گامهای موجود در عنوان خدمت بدون طرح "پاسخ به استعلام تعیین حدود وضعیت - محدوده طرح هادی روستاها" مشابه گامهای موجود در "پاسخ به استعلامات تعیین نوعیت اراضی (کمیسیون ماده 12 راه و شهرسازی)" میباشد.
زیرگروه درخواست در این بخش تعیین شده و ادامه مراحل صورت میگیرد.
پاسخ به استعلامات ملی و مستثنیات (صدور گواهی مستثنیات توسط ادارت منابع طبیعی)
این نوع خدمت موقتا قابل ارائه نمیباشد و در حال تکمیل و راهاندازی میباشد.
احداث بنای مسکونی، تجاری یا اداری (پروانه روستایی)
در صورتی که خدمت بدون طرح با عنوان " احداث بنای مسکونی، تجاری یا اداری (پروانه روستایی)" انتخاب شود، میبایست "عنوان و نوع درخواست" تعیین شود. (فرم مربوطه مشابه شکل زیر نمایش داده میشود.)
پس از تکمیل فیلدها امکان گذر به گامهای بعد فراهم میباشد. به دلیل تشابه مراحل، از ذکر جزئیات صرف نظر شده است.
نکته : جهت پیگیری مراحل رسیدگی به درخواست و یا مدیریت درخواستها میتوان با مراجعه به سامانه و ورود با نام کاربری و گذرواژه خود، آخرین وضعیت را در قسمت (لیست درخواست ها) مشاهده نمود.
اطلاعات متقاضیان
نکته : در صورتی که متقاضی خود شخص باشد (اصیل) با انتخاب گزینه "تایید و ادامه" گامهای بعد اجرا میشود، در غیر اینصورت با فعال شدن چک باکس "وکیل" جهت ادامه روند ثبت درخواست میبایست بر روی گزینه "استعلام سند وکالت" کلیک نموده تا پس از استعلام و سپس نمایش فیلدهای موجود امکان ورود به گام بعد فراهم گردد.
لازم به ذکر است با توجه به انتخاب "عنوان خدمت" در گام قبل، فرم "اطلاعات متقاضیان" متفاوت خواهد بود.
نمونهای دیگر از فرم اطلاعات متقاضیان در ذیل شرح داده شده است.
نکته : در صورتی که متقاضی خود شخص انتخاب شود فیلد سمت متقاضی نمایش داده میشود.
با انتخاب هر یک از موارد موجود جهت تعیین سمت متقاضی فیلدهای مرتبط با آن فعال و پس از استعلام و در صورت صحت اطلاعات وارد شده با کلیک بر روی گزینه "تایید و ادامه" گامهای بعد اجرا میشود.
در غیر اینصورت با فعال شدن چک باکس "متقاضیان استعلام بیش از یک نفر هستند" لیست متقاضیان با انتخاب دکمه "افزودن متقاضی" و تکمیل فیلدهای مرتبط قابل دسترس خواهد بود.
پس از درج شناسه ملی و کلیک بر روی گزینه"ثبت" شخص حقوقی مذکور، از طریق وبسرویس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام شده و در صورت تایید و صحت آن، در لیست متقاضیان نمایش داده میشود.
نکته: به دلیل تشابه سایر مراحل (تکمیل اطلاعات مالکیت، تعیین موقعیت زمین، بارگذاری مستندات و تایید نهایی و دریافت کد رهگیری) با نوع خدمات "دارای طرح" از ذکر جزئیات در این بخش صرف نظر شده است.
لازم به ذکر است مغایرت در فیلدهای هر بخش با توجه به نوع انتخاب متفاوت خواهد بود.
تکمیل اطلاعات مالکیت
در این گام می بایست اطلاعات مالکیت تکمیل گردد. لازم به ذکر است که فرم نمایش داده شده در این گام متناسب با نوع مالکیتی که توسط متقاضی در گام قبل انتخاب شده است متفاوت خواهد بود.
تعیین موقعیت زمین
در این گام می بایست مختصات مکانی زمین و موقعیت طرح تعیین گردد.
روش های مختلفی جهت ورود مختصات مکانی در نظر گرفته شده است که عبارتند از:
- بارگذاری فایل مختصات مکانی
با انتخاب این گزینه، امکان بارگذاری فایل مختصات مکانی فراهم میشود. لازم به ذکر است که فایل مورد نظر میبایست به یکی از فرمتهای kml، kmz، shape و یا dwg باشد.
- ثبت مختصات مکانی به صورت (X ,Y)
در این مورد باید دو فیلد "نوع" و "ورودی" متناسب با نیاز تنظیم و مختصات نقاط ثبت شوند.
- نوع:
جهت ثبت مختصات مکانی با استفاده از ورود مستقیم نقاط میبایست در ابتدا نوع مختصات نقاط انتخاب گردد.
- Decimal Degree: طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی Lat-Lng
- UTM: مختصات جغرافیایی بر اساس x-y-zone
- :DMS مختصات جغرافیایی بر اساس درجه، دقیقه و ثانیه
- ورودی:
- Table: ثبت نقاط به صورت تک به تک
- Text: ثبت نقاط به صورت یکباره
بارگذاری مستندات
در این گام می بایست فایل تصویر اسکن اسناد و مدارک مطابق با قوانین مندرج، بارگذاری شود.
تایید نهایی و دریافت کد رهگیری
در گام آخر می بایست پس از بررسی صحت اطلاعات ثبت شده بر روی کلید "تایید نهایی" کلیک شود، در غیر این صورت می بایست به مرحله مورد نظر بازگشته و اطلاعات را ویرایش نمود.
با کلیک بر روی گزینه "تایید نهایی"، مراحل ثبت درخواست پایان یافته و کد رهگیری درخواست به همراه گام های پیش رو جهت بررسی و پاسخ به درخواست متقاضی، به صورت نموداری نمایش داده می شود.
در این بخش کاربر میتواند لیست درخواستهای خود را مشاهده و پیگیری نماید.
با توجه به وضعیت درخواست، رنگ بندی به صورت زیر خواهد بود:
- سفید: ثبت نهایی نشده
- زرد: در حال بررسی
- آبی: تکمیل مدارک/ تایید شرایط
- قرمز: رد درخواست
- سبز: صدور مجوز
مشاهده پاسخ
با استفاده از این ابزار می توان به لیست پاسخ های دریافتی دسترسی یافته و جزئیات هر پاسخ را مشاهده نمود.
با کلیک بر روی آیکون چشمی در ردیف مورد نظر می توان جزئیات پاسخ را مشاهده نمود.
دلیل رد
در صورتی که با درخواست متقاضی موافقت نشده باشد، در این بخش می توان دلایل رد را مشاهده نمود.
مشاهده استعلام ها
در این بخش لیست استعلام های انجام گرفته و نتایج آنها قابل مشاهده است.
چرخه کار
در این بخش گام های انجام شده و پیش رو جهت بررسی درخواست به صورت نموداری قابل مشاهده است.
مشاهده درخواست مورد نظر
با استفاده از ابزار "مشاهده درخواست" می توان جزئیات درخواست مورد نظر را مشاهده نمود.
در صورتی که کاربر، قصد ثبت درخواست برای افراد دیگری(حقیقی یا حقوقی) را داشته باشد، ابتدا می بایست به کارتابل موکل خود دسترسی یابد. برای این منظور پس از ورود به کارتابل شخصی خود، در بخش "مشاهده و ثبت درخواست های سایر اشخاص" گزینه "مشاهده" را انتخاب می نماید.
در این بخش، لیست موکلین قابل مشاهده می باشد.
دسترسی به کارتابل موکل
در لیست موکلین، با انتخاب گزینه "مشاهده و ثبت درخواست" در باکس موکل مورد نظر، کارتابل وی قابل دسترسی خواهد بود.
در صورت انتخاب گزینه "بازگشت به پروفایل شخصی"، کاربر به کارتابل شخصی خود هدایت خواهد شد.
افزودن موکل حقوقی
با انتخاب گزینه "افزودن شخص حقوقی"، فرم ثبت اطلاعات شخص حقوقی نمایش داده می شود. پس از ثبت شناسه ملی، با کلیک بر روی گزینه "ثبت" و یا "استعلام ثبت اسناد"، صحت شناسه ملی و وکالت نامه بررسی می گردد.
در صورت تایید استعلام صورت گرفته از سازمان ثبت اسناد، فرم ثبت اطلاعات شخص حقوقی نمایش داده خواهد شد.
در این بخش کاربر می بایست فیلدهای مربوط به "شناسه یکتای سند" و "رمز تصدیق اصالت" را وارد نموده و گزینه "استعلام ثبت اسناد" را انتخاب نماید. در صورت صحت اطلاعات ثبت شده، موکل حقوقی به لیست موکلین کاربر، افزوده خواهد شد.
در صورتی که کاربر، طبق وکالت نامه رسمی، به شخص دیگری وکالت داده باشد، در این بخش می تواند اطلاعات وکیل خود را ثبت نموده و به وی امکان دسترسی به کارتابل خود را بدهد.
جهت افزودن اطلاعات وکیل جدید، با انتخاب گزینه "افزودن وکیل" فرم مربوطه نمایش داده خواهد شد.